28 kwietnia 2023 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące Certyfikatów Energetycznych. Wyjaśniamy zasady ich obowiązywania w spółdzielni mieszkaniowej.
Świadectwo energetyczne jest to dokument sporządzany na podstawie oceny energetycznej budynku polegającej na obliczeniu zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzewania i wentylacji, podgrzania wody, a także klimatyzacji i oświetlenia.
Mieszkańcy zazwyczaj chętnie zgłaszają fakt, że ktoś wyprowadził się z mieszkania. Ale „zapominają”, że należy zgłosić fakt narodzin dziecka lub to, że do mieszkania wprowadziła się np.: babcia, kuzynka itp.
Czym skutkuje „ukrywanie” rzeczywistej liczby zamieszkałych osób?
Jeśli mamy sytuację, że na danym lokalu zgłoszono nam jedną osobę, a mieszkają faktycznie trzy to opłaty są wyliczane jak dla jednej osoby. Ale przecież koszty, które zaistniały na danym budynku trzeba pokryć. W związku z tym za nieuczciwych mieszkańców zapłacą sąsiedzi. Zwiększone koszty trzeba będzie rozliczyć na tych uczciwie zgłoszonych do Spółdzielni. Takie sytuacje się zdarzają. Jak określić sytuację, w której celowo ukrywa się liczbę zamieszkujących osób? Jest to zwykłe żerowanie na mieniu spółdzielczym kosztem innych współmieszkańców.
Sąsiedzka współodpowiedzialność.
Większość mieszkańców naszych zasobów wywiązuje się z nałożonego obowiązku segregacji. Zdarzają się też osoby, które o to nie dbają. W zabudowie wielorodzinnej nie mamy możliwości osobistego kontrolowania i pilnowania prawidłowości prowadzonej segregacji. Trudno jest ustalić, kto konkretnie winny jest braku segregacji.
Podwyższone opłaty za brak segregacji będą więc dotyczyły wszystkich mieszkańców osiedla.
Sprzęt ADG i RTV nie jest odpadem komunalnym i nie możemy wrzucać go do pojemników na śmieci.
Stary telewizor, pralka, lodówka, zmywarka, żelazko czy komputer nie są odpadami komunalnymi i nie wolno ich wyrzucać do pojemników na śmieci, a tym bardziej do przydrożnego rowu albo wywozić do lasu. Grozi za to grzywna.
Remont mieszkania wiąże się z dużą ilością odpadów. Mogą to być tynki, kafle, gruz, zdarte podłogi itp. Odpady te nie są klasyfikowane jako odpady komunalne i dlatego pod żadnym pozorem nie mogą trafić do pojemników na śmieci. Co z nimi zrobić?
Wywóz gruzu i odpadów z remontu należy do właściciela remontowanego mieszkania.
Korzystanie z mieszkania zawsze wiąże się z obowiązkiem pokrywania opłat związanych z jego eksploatacją i używaniem. Wielkość opłat za poszczególne mieszkania w zasadniczej części uzależniona jest od poniesionych kosztów związanych z daną nieruchomością oraz od samych mieszkańców. |
Składniki opłat można podzielić na dwie grupy: składniki zależne od Spółdzielni i niezależne od Spółdzielni.
Jeżeli Państwo sprzedajecie lub kupujecie używane mieszkanie, pamiętajcie, że po sfinalizowaniu transakcji czeka Was jeszcze rozliczenie ogrzewania oraz wody i ścieków. Gapiostwo może słono kosztować. Rzecz w tym, że tego typu media opłacamy zaliczkowo.
Zwracamy uwagę, że w przypadku opłat za centralne ogrzewanie, wodę i ścieki, gaz, energię elektryczną dla oświetlenia klatek schodowych Spółdzielnia jest jedynie pośrednikiem między dostawcami tych mediów oraz mieszkańcami.
Apelujemy do Państwa o zgniatanie pustych opakowań przed wrzuceniem do pojemnika.
Dzięki temu zmniejszymy ich objętość i więcej śmieci zmieści się w pojemniku lub worku. Pamiętajmy by wyrzucać butelki bez nakrętek i korków.